۱۳۹۰ بهمن ۳, دوشنبه

اتحادیه اروپا نفت ایران و بانک مرکزی را تحریم کرد


اعضای اتحادیه اروپا روز دوشنبه 23 – 1- 2012 بر تحریم تدریجی نفت ایران و بانک مرکزی این کشور به توافق رسیدند.خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد " نمایندگان کشورهای اروپایی در مقر اتحادیه در بروکسل بر سر تحریم نفت ایران به توافق اولیه رسیدند و در نشست وزیران خارجه روز دوشنبه به شکل رسمی اعلام می شود."کمیته فنی اتحادیه اروپا هفته گذشته شیوه اجرای تحریم واردات نفت از ایران را آغاز کرد تا در نشست امروز وزیران خارجه به شکل نهایی اعلام شود. 


کارشناسان اتحادیه اروپا بر اساس توافق اولیه مقامات سیاسی در مورد تحریم نفت ایران و پس از بررسی اعتراضات یونان ، ایتالیا و اسپانیا به زیان های اقتصادی ناشی از این تحریم مساله اجرای طرح را بررسی کردند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده بود اطمینان کافی برای عرضه نفت جایگزین وجود دارد و در صورت توقف صادرات نفت ایران به آسانی می توان این نیاز را جبران کرد.

این طرح به دلیل ادامه برنامه اتمی علیه ایران به تصویب رسید. مقامات سیاسی و نظامی ایران تهدید کرده بودند در صورت تحریم نفت ایران تنگه هرمز را خواهند بست.

این اظهارات با واکنش های شدیدی همراه بود و آمریکا اعلام کرد باراک اوباما پیامی برای آیت الله خامنه ای فرستاد و به او هشدار داد در صورت عملی کردن این تهدید با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

عبور ناو آمریکایی از تنگه هرمز

ناو  یو اس اس ابراهام لینکولن
ناو یو اس اس ابراهام لینکولن
در همین حال وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر " ابراهام لینکولن " شب یکشنبه از تنگه هرمز عبور کرد.

جون کربی سخنگوی پنتاگون گفت : " ناو یو اس اس ابراهام لینکولن بدون هیچ مشکلی بر اساس برنامه از پیش تعیین شده از تنگه هرمز عبور کرد."

این ناو که توانایی حمل 80 هواپیما و هلی کوپتر دارد توسط دو ناوچه و یک قایق نظامی آمریکا همراهی شد.

در همین حال وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه ای اعلام کرد یک ناو بریتانیایی و یک ناو فرانسوی نیز به همراه کاروان لینکولن از تنگه هرمز عبور کردند.

در این بیانیه به حق عبور ( از تنگه هرمز ) بر اساس قوانین بین المللی اشاره شده است.

هیچ نظری موجود نیست: