۱۳۹۰ بهمن ۲, یکشنبه

در آستانه اعلام تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا شناورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه 'بی حادثه' وارد خلیج فارس شدند



بی بی سی  : در آستانه اعلام تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا، همراه با پنج کشتی جنگی دیگر از جمله یک ناوچه بریتانیایی و شناوری فرانسوی بدون مواجهه با حادثه ای از تنگه هرمز گذشتند و وارد خلیج فارس شدند.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا یکشنبه اعلام کرد که ناو آبراهام لینکن عبور "منظم و عادی" خود از تنگه هرمز را تکمیل کرد.
این سخنگو افزود که این عبور مطابق برنامه قبلی و بدون حادثه صورت گرفته است.

ناو لینکلن اولین ناو هواپیمابر آمریکاست که از اواخر ماه دسامبر به خلیج فارس وارد و جایگزین ناو یو اس اس جان استنیس می شود.
سرلشکر عطاء الله صالحی، فرمانده ارتش ایران به آمریکا اخطار داده بود که دیگر این ناو را به خلیج فارس بازنگرداند.
اما روز شنبه حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد که بازگشت ناوهای آمریکایی به خلیج فارس امری عادی است. ناظران این سخنان را به منزله تلطیف لحن جمهوری اسلامی تعبیر کردند.
در روز شنبه نیز لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر یو اس اس انترپرایز که حدود یک ماه دیگر راهی خاورمیانه خواهد شد، از تنگه هرمز عبور خواهد کرد.
یک ناو هواپیمابر دیگر به نام یو اس اس کارل وینسون نیز در منطقه حضور دارد.
همچنین بنا به گزارش رسانه های بریتانیا، یک فروند ناوچه این کشور همراه کشتی های جنگی آمریکا و فرانسه وارد خلیج فارس شده است.
وزارت دفاع بریتانیا تایید کرد که ناوچه آرگایل بخشی از گروه ناوی آمریکاست که از تنگه هرمز گذشته و به خلیج فارس راه یافته است.
یک سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد: "ناوچه اچ ام اس آرگایل و یک شناور فرانسوی همراه گروه ناوی آمریکا از تنگه هرمز گذشتند تا بر تعهد خلل ناپذیر جامعه بین الملل برای حفظ حق دسترسی کشورها به این آبراه بر اساس قوانین بین الملل صحه بگذاریم."
مجموعا پنج شناور از جمله ناو موشک انداز کیپ سنت جورج آمریکا و دو فروند ناوشکن همراه ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن وارد خلیج فارس شده اند. ناو لینکلن دستکم ۹۰ فروند هواپیما و هلی کوپتر را حمل می کند.
آرایش جدید کشتی های جنگی آمریکا، بریتانیا و فرانسه در آستانه اعلام تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا شکل می گیرد.
قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه ۲۳ ژانویه در نشست خود در بروکسل تحریم نفتی جمهوری اسلامی را اعلام کنند، هر چند این تحریم فورا به اجرا گذاشته نمی شود.
ایران تهدید کرده بود که اگر نتواند نفتش را صادر کند، به کشورهای عرب خلیج فارس نیز اجازه صادرات نفت را نمی دهد.
جامعه بین الملل به رهبری آمریکا اعلام کرد که اجازه نمی دهد آبراه استراتژیک تنگه هرمز را مسدود کند.
وزیر دفاع ایران اطمینان داده است که کشورش فعلا برنامه ای برای بستن تنگه هرمز ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: