۱۳۹۱ تیر ۱۲, دوشنبه

تنگه هرمز - عکس از ناسا
یک نشریه ایرانی وابسته به سپاه پاسداران، از امضای طرح بستن کامل تنگه هرمز توسط 100 نماینده مجلس شورای اسلامی ایران خبر داد.
به نوشته هفته نامه "صبح صادق" به نقل از جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورا ، طرح جلوگیری از تردد نفت کش ها از تنگه هرمز، تا کنون به امضای 100 نماینده مجلس رسیده است. 
اجرای دور جدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران که شامل تحریم صنعت نفت و بانک مرکزی این کشور می شود، از یکشنبه 1-7-2012 آغاز شد. پیشتر برخی از مقام های ایران تهدید کرده بودند در صورت اجرای این تحریم ها، نیروهای نظامی این کشور، تنگه هرمز را خواهند بست. 


تنگه هرمز شاهراه صادرات نفت منطقه با جهان است. در پی این تهدید ها آمریکا تعدادی کشتی مین روب به منطقه اعزام کرد. پادشاهی سعودی همچنین استفاده از خط لوله ای را آغاز کرد که این کشور را از عبور دادن نفت کش هایش از تنگه هرمز بی نیاز می کند. با این وجود بسته شدن تنگه هرمز احتمال تنش نظامی در منطقه را افزایش می دهد. 
هفته نامه "صبح صادق" در تازه‌ترین شماره خود شش پیشنهاد برای مقابله با این تحریم‌ها ارائه کرده که "افزودن بر مشکلات منطقه‌ای آمریکا و غرب" یکی از این پیشنهاد‌ها است.
جواد کریمی قدوسی در مصاحبه با سایت "بولتن نیوز" هم با اشاره به امضای طرح بستن تنگه هرمز توسط 100 نماینده مجلس شورای اسلامی گفته است: "این طرح دارای قید 2 فوریتی است و بزودی در صحن مجلس مطرح و به تصویب خواهد رسید. "
وی افزوده که علی‌اکبر صالحی و گروهی از معاونان وی در وزارت خارجه نیز از این طرح حمایت کرده‌اند.


هیچ نظری موجود نیست: